KUBA: Čarobne plaže, taksi kolektivo, ples i pesma veselog naroda

398

Če Gevara, Kastro, Havana, cigare, rum… sve to su asocijacije na Kubu. Najveće ostrvo na Karibima i država koja se nalazi između Karipskog mora, Meksičkog zaliva i Atlanskog okeana. Nedavno je na Kubi boravila Beograđanka Vera Stupar, i evo kako se tamo provela.

Kuba nikada nije bila moja “destinacija života”. Ne spadam u one koji se lože na trendi putovanja. Što zbog karaktera, više zbog manjka para… Otišla sam tamo zahvaljujući spletu srećnih okolnosti. Organizaciju celog boravka osmislila je moja prijateljica, koja živi u Parizu, od pronalaženja jeftinih avionskih karata, preko smeštaja u gradovima koje smo planirale da posetimo. Nismo bile klasični turisti, pa je Varadro kao turistička meka, otpao u startu. Htele smo izvornu Kubu! Elem, poletele smo iz Pariza kompanijom Er Karibi. Koliko para, toliko muzike! Avion prepun, sve skučeno, sedišta dečja… a let traje punih 10 sati! Malo spavanja, malo čitanja, malo gledanje filmova i – eto nas na Kubi!

IZ UGLA JEDNOG OCA: Kenija za omladince
Kapitol — u Havana, Cuba.
Kapitol u Havani

Aerodrom u Havani i prvi kontakt sa vazduhom bili su, blago rečeno, zastrašujući! Sa prohladnih 10 stepeni u Parizu, dođosmo na vrelih i vlažnih 35! Vremenska razlika i smoking apstinencija, bili su dovoljan razlog da se zalelujam i skoro padnem u nesvest. Pasoška kontrola i ostale formalnosti trajale su cela dva sata. Sam aerodrom – smešan i minijaturan. Tu kapiram da ćemo se na Kubi načekati… Carinice su, inače, “mrtve” ozbiljne, u kratkim suknjama i mrežastim čarapama. Crnim! Plačem od smeha!

HEDONIZAM U ITALIJI: Treviso, grad za uživanje
kuba
Zvezda petokraka na jednoj od zgrada u Havani

Sledeće čekanje je bilo ispred menjačnice, duže od 40 minuta! Ako ne promenite novac u kubanski turistički CUC (odnos 1 evro = 1 cuc) ne možete da mrdnete sa aerodroma! Strane valute ne prima niko i nigde! Kartica je tek ponegde otkrivena… Sedamo u taksi “kolektivo” (20 cuca), koji nas vozi do hostela u Havani. Nema navigacije, pa je traganje taksiste za našim smeštajem, koji se zove “Neptuno” i u istoimenoj je ulici, baš potrajalo. Kad smo se napokon smestile u vrlo pristojnu sobu, popadale smo od umora! Pogled kroz prozor, narednog jutra, doneo je slike pretpostavljenog Bejruta posle bombardovanja! Prljave ulice, kuće bez prozora, nered na sve strane… Još nigde na vidiku očekivanog raja.

TOLEDO: Na raskrsnici hrišćanstva, islama i judaizma
kuba
Pozorište (Gran Teatro de La Habana)

Na našu sreću, centar Havane bio je jako blizu, pa je ekspedicija mogla da počne. Probijamo se kroz uske i prljave ulice, pogledom tragamo za nekim marketom kako bismo kupile vodu. Market kao takav ne postoji! Kroz te kataklizmične ulice, probijaju se razni neprijatni mirisi, mnogo brže od nas, pa ne uspevamo nikako da ih izbegnemo. Susrećemo turiste raznih nacija. Oko nas svi nešto galame, dovikuju se, smeju… Svađaju se oko tek oslobođenog stola u nekom poznatom kafiću.

ODMOR U FRANCUSKOJ: Gurmanski centar sveta i okolina
Plaža u Trinidadu

Centar Havane je lep. U njemu dominira zgrada Kapitola, koja u tom opštem haosu izgleda veličanstvenije nego što bi bila u nekoj drugoj sredini. Bela, velelepna, zadivljujuća! Osim nekoliko luksuznih hotela koje treba videti, tu je i veliki, lep Central park. U njemu svi pokušavaju da “uhvate” signal za wi-fi. Pokušavamo i mi, ne znajući da treba da kupimo internet kard i sa njega unesemo izgrebani kod. Evropo, komotna li si!

BAJKOVITA TURSKA: Jezero soli, Kapadokija iz balona, podzemni grad i ronjenje
havana kuba
Muzika, pesma, igra

Preživljavamo nekako Havanu. Bez upadanja u rupe i eventualnih lomova. Utisak da je ovde vreme stalo pre pola veka ne napušta nas ni za trenutak. Kubanci su veseo narod. Igraju i pevaju gde god se zateknu. Na ulici, u redovima, na svojim terasama… i to, od jutra do sutra. Ljubazni su sa strancima, ali se ne osvrću previše na njih. Osim kad treba da im naplate svoje “usluge”. Ako ste ih slikali, ili se fotografisali sa njima, to košta. Bar 5 cuca. Za turiste je na Kubi sve papreno skupo. Bez 10 evra nećete moći ni kafu da popijete.

kuba
Rajska plaža, more toplo, nigde žive duše

Obilazimo Muzej revolucije, Muzej moderne umetnosti, Kapitol (obavezno sa vodičem), skupe hotele i poznate restorane u kojima je “sedeo Hemingvej”… Potraga za suvenirima bila je bezuspešna. Osim nekih jeftinih magneta, jako loše urađenih, nije bilo skoro ničeg. Pa ni moje omiljene snežne kič kugle, koju obavezno dovlačim sa svih putovanja. Znači – Havana impresije, ništa spektakularno.

AVANTURE AUTOSTOPERA (7): Hipi-komuna, čarobna priroda i – povratak kući!
kuba
Razna prevozna sredstva na ulicama Kube

Ljubazni vlasnici hostela “Neptuno” pomažu nam da organizujemo prevoz do 450 km udaljenog Trinidada. Kroz zelene, nenastanjene delove Kube vozi nas, ko bi drugi, taksi kolektivo. Od Havane, iz koje smo jedva izašli jer putokazi ne postoje, pa do Trinidada zaustavili smo se samo jednom, na jedinoj benzinskoj pumpi koju smo videli. Nigde ništa! Da smo rentirale auto, kao što smo planirale, verovatno bismo do kraja života – lutale po ostrvu! Put je bio dug i naporan, ali preživeh jer sam sedela na sedištu do vozača, pa mi je kraljica klima duvala direktno u nos. Na sreću! I šta ću ja na Kubi kad prezirem vrućine, ni danas mi nije jasno.

Viminacium: Atraktivni Avantura park i jedinstven Legionarski poligon
Soba s pogledom...Palma Rubija ... — u Viñales, Cuba.
Soba s pogledom u Palma Rubiji

Trinidad je slatko mesto, koje je potpuno sačuvalo kolonijalni stil. Pogled na kuću u kojoj smo smeštene, nije baš obećavao mnogo. Ali, unutrašnjost je bila dostojna hotela visoke klase. Čisto, prostrano, klimatizovano, sa ogromnim krevetima i prelepom terasom. Tu ćemo provesti tri naredna dana. Mali trg u centru, slatki restorani (ima raznih jela, ali sva imaju isti ukus), i – nema prodavnica. Tek jedan “market”, koji prodaje rum, vodu i neke neprepoznatljive namirnice. Čokolade ne postoje, kao ni u Havani! Time je moja sreća bila veća kada smo nabasale na pravu palačinkarnicu. Stvarno je malo potrebno za sreću!

Razglednica iz Sidneja: G-day Ozija
kuba
Vinjales (Parque Nacional De Viñales)

Opet nas taksi (za 10 evra po osobi) vozi, ovog puta na čarobnu Ankon plažu, koja je svega nekoliko kilometara udaljena od Trinidada. More je na Kubi stvarno neopisivo lepo! Duge bele plaže, topla voda, poneki suncobran od palminog lišća i meštanin koji nam na licu mesta mačetom otvara kokosov orah i pravi mohito! Same na plaži kilometrima dugačkoj! Ako postoji raj (a ne postoji) onda je to obala Kube. Tu sam spržila svoje nožice na suncu, i ostatak odmora provela u mokrim, belim čarapicama, kao suludi nemački turista u Sutomoru, krajem prošlog veka! Znači, Kuba u gipsanim čizmicama!

ŽELJKO ŠAŠIĆ: Kratak raport iz Dubaija ili kako sam iz frižidera iskakao u rernu
"National hotel of Kuba"
“National hotel of Kuba”

Čekao nas je odlazak u Palma Rubiju, preko 600 km udaljenu od Trinidada. Opet duga vožnja po truckavim drumovima. Izbacuje kamen iz bubrega garantovano! Palma Rubija je malo selo uz samu obalu okeana. Ujedno i luka iz koje brodići voze na ostrvce Kayo Levisa, iza kojeg se na samo 15 km nalazi Florida. Pošto je to san svakog Kubanca, samim tim je sve pokriveno ozbiljnim obalskim stražama. Dalje nećeš moći!

Na svakom koraku slike Če Gevare

U Palma Rubiji sam, posle punih deset dana, jela grilovano pile za večeru. A, već sam se bila odvikla od hrane. Na žalost, na kratko. Pile koje sam pojela, trčalo je po dvorištu do našeg dolaska. Izvinjavam se, ali tako se činilo.

Porodica Gruden: Ljubav i harmonija dvanaestoro dece druga Oskara

Sa prvim zracima vrelog, jutarnjeg sunca otplovili smo na Kayo Levisu. Brodić prepun radoznalih i po malo umornih turista. Još jedna čarobna, rajska plaža kakvih nema verovatno nigde na svetu. Uz ručak smo dobili i orkestar koji je svirao i pevao, kao da to ne radi na + 50 stepeni! Otkrila sam da je to što sam jela bio zec. Neki mi nisu oprostili zeku, ali šta ću kad volim.

Orkestar na Kayo Levisi

Iste večeri stižemo u maleni gradić Vinjales i ja sam oduševljena. E, tu ima svega! Banka, pošta, menjačnica, suveniri, prodavnice, kafići… Svaka kuća ima klimu i wi-fi. Tekovine civilizacije na svakom koraku! Naš smeštaj ekstra luks! Putevi asfaltirani, čisto… ne verujem! Doručak kraljevski!

SUPER PROVOD NA JAHORINI: Festival 84 – pun pogodak!

Moja prijateljica odlazi na izlet na plantaže duvana. Meni se ne pešači, pa ostajem da uživam u Vinjalesu. Kupujem suvenire, mada opet nema snežne kugle, lagano pijuckam kafu u lepom kafeu pored crkve. Zabavljena svojim mislima, čujem iz pravca drugog stola jednu sočnu psovku – na našem jeziku. Oduševim se. Dva mlada para, jedva da imaju po dvadesetak godina. Lepi i veseli. Iz Zagreba. Provedoh sa njima dva nezaboravna sata. Oni odoše u Trinidad, a mi nazad u Havanu. Sve smo bliže povratku kući. Naravno da kupujem čuvenu Kohibu! I tamo je skupa k’o otrov! Jedna kutija 14 evra. I nju su mi u Havani maznuli u sobi za prtljag.

kuba
Divni mladi ljudi iz Zagreba, siti se ispričasmo – na jugoslovenskom

Opet taksi kolektivo. Ali, najluđi do sada! Kad je vozač potovario naše kofere na krov i uvezao ih kanapom, bila sam sigurna da će se “auto” raspasti pre Havane. Nezaboravna vožnja! Kao u filmu “Ko to tamo peva”. Ponovo smo u Havani. Samo sad u lepšoj. Smeštamo se u poznati, kultni “National hotel of Kuba”. Hotel za filmske zvezde i bogate Ruse. Na slikama po zidovima vidi se da je to nekada bio in hotel. Danas je samo velelepna građevina, preskupa za ono što nudi. Pristojan smeštaj sa odličnim internetom. Ne više od toga. Nama je poslužio za slikanje onog lepšeg dela Kube.

Zeleni Dablin – Crna bara
kuba
Vožnja crvenim oldtajmerom sa otvorenim krovom

Iako se ritam širio ulicama grada, iako smo imale na papiriću napisane najbolje džez klubove, nismo se okušale u tom delu noćnog života. Nismo mu dale šansu…
Do aerodroma smo se odvezle crvenim oldtajmerom sa otvorenim krovom. Još nekoliko flaša ruma na fri šopu. Avion je poleteo u pravcu Evrope. Ostrvo je bilo sve manje, kao i svi mitovi vezani za njega. Ovo iskustvo mi je bilo preko potrebno.
Preživela sam Kubu i doživela Kastra. Na svoj način…

kubaTekst i foto: Vera Stupar

POSTAVI ODGOVOR

Molim vas unesite vaš komentar
Molim vas upišite vaše ime ovde