SUPER PROVOD NA JAHORINI: Festival 84 – pun pogodak!

146

Prošle godine sam odlučila da svoje iskustvo sa Exit festival podelim sa svetom preko Antrfile-a. Zaključila sam da novi festival Exitove porodice – Festival 84 zaslužuje isti tretman. Pre nego što vam ispričam detelje svog putovanja želim da pohvalim Exit tim za njihov maksimalni trud kada je u pitanju oraganizacija ovog festivala na Jahorini i prenošenje atmosfere sa Petrovoradinske tvrđave na planinu. I verujte mi, nije im bilo lako.

Pozdrav sa olimpijske Jahorine i Festivala 84 – Ana i Luka

Kao i na prošlogodišnji Exit, na festival sam išla sa svojim dečkom Lukom. Kako smo došli na tu ideju? Po završetku Exita 2017. naišla sam na tekst o ranoj registraciji za karte. Iskreno, više sam bacila pogled, nego što sam čitala. Videla sam da treba da ostavim svoj mail i da postoji mogućnost da se dobija karta ili tako nešto. Rekoh sebi – što da ne.

Festival 84 među najvećim svetskim zimskim festivalima: Preko 20.000 ljudi poslalo poruku zajedništva

Potpuno sam zaboravila na sve to, a onda sam početkom decembra dobila mail od Exit organizacije. Zbog rane registracije za karte, imala sam mogućnost da kupim u naredne dve nedelje četiri ulaznice za Exit u predprodaji, po mnogo povoljnijoj ceni od onih zvaničnih. A, kao dodatak – i ulaznice za ostala četiri festivala iz Exitove porodice (Festival 84, Sea Star, Revolution i Sea Dance)! I još, kupovinom karata automatski postaješ član Exit Tribe zajednice i sledeće godine imaš opet šansu da kupiš ulaznice pre svih po najnižoj ceni! Luka, moja sestra, njena drugarica i ja samo znali da ćemo sigurno ići na Exit i ove godine. Zato smo ugrabili ovu fantastičnu priliku.

Narukvice – uspomena sa festivala
Savet br. 1: Ako ste sigurni da idete na Exit, isplati se registrovati se za Exit Tribe karte!

Luka i ja smo odlučili da ove godine pokušamo da posetimo što više Exitovih festivala. Prvi na redu je bio novi Festival 84. A, koji se premijerno održavao na Jahorini. Pošto sam čula samo pozitivne stvari za Sea Star, koji se lane prvi put održavao u Umagu, i čak bio novminovan za nagradu – najbolji novi festival u Evropi; nisam ništa manje očekivala ni od Festivala 84.

EXIT PUSTOLOVINA: Moje leto ljubavi

Moja sestra i njena drugarica nisu mogle da idu na Jahorinu. Nudili smo njihove karte drugarima, ali niko nije bio u mogućnosti da pođe sa nama. Prošle godine imali smo dobro iskustvo sa Exit Trip organizacijom. Zato smo i ovog puta preko njih uzeli smeštaj i prevoz po povoljnim cenama. Zbog posla nismo mogli da odem u četvrtak na veliko otvaranje festivala, ali nismo toliko žalili, jer prava žurka počinje u petak uveče.

Nastup DJ Umeka

U petak ujutru malo posle 8h, pošto je autobus krenuo iz Novog Sada, pa je malo kasnio, uputili smo se ka Jahorini. Autobus nije bio popunjen, što nam je odgovaralo – mogli smo da se raširimo, svako na po dva sedišta. Uglavnom su u busu bili mladi ljudi, do 30-35 godina. Meni je lično bilo interesantno što većina njih je iz IT sfere. Kada nas je policija pretresala na našoj granici i ispitivala čime se bavimo, samo sam čula odgovore: 3D modelovanje, grafički dizajn, web dizajn, digitalni marketing i programiranje… Luka je programer, a ja grafički dizajner i zato nam se ovo svidelo, jer smo brzo i lako našli zajednički jezik sa saputnicima. Upoznali smo mnogo zanimljivih i simpatičnih ljudi, koje se nadam da ću videti na nekim od sledećih festivala.

EXIT 2018: LP otvara, David Guetta zatvara najbolji evropski festival

Hotel nam je bio lep, odmah preko puta ski staze i blizu mesta gde su se održavale dnevne žurke. Soba nam je bila jako topla, sa predivnim pogledom. Bili smo umorni od puta, i ako je muzika zarazno treštala sa svih strana, ipak smo otišli posle večere da odmorimo kako bismo mogli da ludujemo na Main Stage-u uveče.

F84 Jahorina
Pogled iz hotelske sobe na padine Jahorine

Main Stage je bio udaljen od našeg hotela oko kilometar i po. Pošto smo hteli da vidim malo Jahorinu, sa novim drugom iz autobusu smo se uputili pešice ka hotelu „Bistrica“. Tamo su se menjale karte za narukvice i nalazio se ulaz na Main Stage. Kilometar i po ne deluje mnogo daleko, ali kada se sve vreme penjete uz veliku uzbrdicu, izgleda kao da nema kraja.

Zato samo u subotu išli taksijem do gore! Zamena karata i samo ulaženje na festival je išlo brže nego na Exitu. Verovatno jer je ovo ipak manji festival. Za razliku od Exita koji ima dvadesetak bina po kojim možete da švrljate, na Jahorini je samo jedna. Doduše, otvarao se After party stage oko 3h ujutru. Loša stvar je ako vam se ne svidi šta trenutno ide na Mainu, pa odete na After Party Stage – nema više povratka na Main. Imate pravo sam na jedan ulaz na dan. Ovo pravilo nije važilo za dnevne bine, pa je moglo da se ulazi i izlazi koliko god puta ste hteli.

Bojan Križaj originalnom olimpijskom bakljom pokrenuo Festival 84

Main stage je bio smešten u velikom belom šatoru. Prvo veče je dobro poslužio, ali u subotu je već prokišnjavao zbog velikog pljuska. Organizatori festivala tvrde na Facebooku da je to do kondezacije i da štaor neprokšinjava. Verujte mi na reč – prokišnjavao je! Ipak, to je bilo zanemarljivo, jer zašto bi nam malo kiše uništilo dobru atmosferu?! Pretpostavljam da će se to već sledeće godine popraviti.

Na ulazu za Main je bilo zanimljivih scena. Devojke su plakale dok su se opraštale sa svojom šminkom. Iskreno i meni je bilo ovo prvi put da čujem da ne sme šminka da se unese. Ipak, meni to nije predstavljalo problem pošto ništa od šminke nisam ni ponela na Jahorinu. Možda iz tog razloga su mi dramatične scene plakanja kada su devojke bacale svoje nesesere i omiljena labela bile jako smešne. Čak je došlo do toga da su jednu ženu, koja nije htele da se odrekne svog karmina, udaljili sa festivala i zabranili joj ulaz za to veče na Main stage.

F84 Jahorina
U šatoru gde je bio Main Stage malo je prokišnjavalo, ali to je bio zanemarljiv problem, provod je bio super
Kad „Nežni džin“ i desetine hiljada egzitaša pevaju hit „Human“
Savet br. 2: Devojke ne nosite na Exit festivale šminku sa sobom, nego je ostavite u hotelskoj sobi kako bi bilo manje suza na ulazu!

Na Jahorini ima samo jedna menjačnica koja radi do 17h. Iz tog razloga prvi dan nismo stigli da zamenimo evre u marke. Na recepciji hotela rekoše nam da se ne brinemo oko toga jer svuda primaju evre, te nema ni potrebe da ih menjamo. I stvarno je bilo tako, sve dok nismo ušli na festival. Na štandu je bio deo za odlaganje jakni, videli smo koliko košta, i uputili se ka Addiko štandu kako bismo izvukli festivalsku karticu. E, tu je nastao problem. Na festivalu primaju samo marke! Tako da ništa od kartice, a što je značilo da jakne ostaju sa nama, nema voda, a ni hrane. Pokušali smo svuda da nekako zamenimo pare, ali bezuspešno. I jedino što sam čula u glavi sve vreme je kritikovanje mog oca, koji mi je najmanje 50 puta pred odlazak rekao: „Čim dođeš, zameni pare!“

AVANTURE AUTOSTOPERA (7): Hipi-komuna, čarobna priroda i – povratak kući!
Savet br. 3: Kada idete na festival van svoje zemlje, prvo – zamenite pare!

Prihvatili smo situaciju, vezali jakne oko struka, i utonuli u masu. Došli smo negde na pola nastupa grupe „Bad Copy“. Hvala Bogu da nismo ranije došli. Ovom izjavom ću prvenstveno razočarati svoje roditelje, koji su se pre koju godinu vukli po kiši da slušaju „Bad Copy“ na Beer Festu. Njihov nastup na F84 je bio blago rečeno OČAJAN! Jasno se osetio nedostatak Skaj Viklera, koji je, kako sam čula, imao druge obaveze pa zato nije došao. Nikad nisam bila neki veliki fan ove grupe, ali su mi bili interesantni da ih čujem. Luka ih više voli nego ja, ali i on je bio poprilično razočaran. Bez Viklera, koji jedini ima glas od njih trojice, Ajs Nigrutin i Timbe zvuče kao dva klinca koji se klibere na sceni.

IZ UGLA JEDNOG OCA: Kenija za omladince
F84 Jahorina
Gužva i pozitivna energija u velikom belom šatoru

Posle njih je nastupio DJ Umek, kojim su izgleda svi bili oduševljeni, osim nas dvoje. Luka nije veliki fan tehno muzike, pa mi je jasno što se njemu nije svidelo. Ja već volim tehno. Mislim da je na nas i naše raspoloženje prilično uticao umor od puta i šetnja po planini. A, i što smo vukljali jakne i bili dehidrirani. I verujte mi, lako je skakati i ludovati leti u patikama i šorciću, ali u džemperu, teškim čizmama za sneg i zimskim pantalonama – e, to je već izazov.
Pred kraj Umekovog nastupa smo prihvatili poraz i krenuli nazad u hotel, kako bismo se naspavali za sutra. Mada je kiša lila kao iz kabla u povratku, brzo smo se spustili i usput uživali u predivnom pejzažu Jahorine.

HEDONIZAM U ITALIJI: Treviso, grad za uživanje
F84 Jahorina
Uživali smo i u fenomenalnim sarajevskim ćevapima u somunu

Ujutru smo ustali ranije da bismo doručkovali. Nažalost kiša nije i dalje prestajala da pada. Luka je planirao da skija, ali zbog vremenskih (ne)prilika je odlučio da ipak rekreaciju preskoči. Žičara je takođe bila zatvorena tog dana. Ali, bilo je hrabrih skijaša koji nisu dozvolili da im kiša poremeti planove. Razmišljali smo da odemo do Sarajeva, no ostavili smo i to za neki drugi put, kada je lepše vreme. Tada ćemo uživati u istraživanju novog grada. Takođe smo odlučili da nemamo snage za dnevene žurke, jer smo planirali da odemo na polovinu nastupa „Asian Dub Fondation“, koji je počinjao oko 23h. I ostanemo do zatvaranja Main Stagea do 6h ujutru. Kasnije smo shvatili da smo napravili grešku, jer su nam svi u autobusu u povratku rekli da su dnevne žurke bile fenomenalne! Neki su čak tvrdili da su bile bolje nego večernje.

Savet br. 4: Na Exit festivalima obavezno idite makar na jednu dnevnu žurku!

Tokom dana smo prošetali Jahorinom koliko smo mogli od kiše. Zamenili smo pare, kako bismo bili spremni za uveče, a i ručali smo u zanimljivom restoranu pored skijališta pod nazivom „Staza“. Sve petice za restoran, preljubazno osoblje, odlična hrana i zanimljiv dizajn enterijera. Dok smo jeli, gledali smo i uživali u atomsferi koju su pravili stranci. Izgledalo je kao da su malo više popili, krenuli ljudi da puštaju svoju muziku i svi zajedno pevali u glas i igrali. Bili su veoma interesantni. To je bila naša dnevna žurka.

BAJKOVITA TURSKA: Jezero soli, Kapadokija iz balona, podzemni grad i ronjenje
F84 exit jahorina među najvećim svetskim zimskim festivalima
I Vučko je bio na Festivalu 84, Foto: Exit

Kad smo stigli do šatora, opet plakanje i drama na ulazu u vezi sa šminkom, kremama i dezodoransima, ali i još jedne stvari – upaljača. U subotu su odjednom odlučili kako ne mogu ni upaljači da se unesu. Pošto sam pušač, nikako mi ovo nije odgovaralo. Zaključila sam da će biti sigurno unutra ljudi koji su uspeli da ih unesu, i da nema potrebe da brinem zbog toga. Naravno, tako je i bilo. Kako smo ušli, prvo sam primetila da su promenili mesto štanda za jakne i povećali prostor. Tokom dana ljudi su se žalili na društvenim mrežama kako nije bilo dovoljno mesta za odlaganje jakni. Veliki plus za organizatore koji su odmah sledeće večeri reagovali na komentare posetilaca.

ODMOR U FRANCUSKOJ: Gurmanski centar sveta i okolina

Nismo bili na svirci „Van Goga“. Njih imamo prilike često da čujemo u Beogradu, pa nam je bitnije bilo da prisustvujemo nastupima te večeri koji su bili kasnije. „Asian Dub Fondation“ je uveliko nastupao kada smo stigli, i atomsfera se već zagrejala. Ljudi su se zabavljali, skakali i đuskali.

Nakon njihovog nastupa ostatak večeri bih nazvala – čuvena Dance Arena je stigla na Jahorinu. „Sigma“, Filatov & Karas, Mahmut Orhan i Burak Yeter su bili fenomenalni. Između njihovih nastupa nije bilo nikakvih pauza, samo su smenjivali. Toliko su bili dobri, da me svaki put duša zabolela kada sam morala da napravim pauzu od igranja da bih otišla do WC. „Sigmu“ bih izdvojila kao DJ duo koji ima najbolju interakciju sa publikom. Izazivaju onaj osećaj kao kada ste na utakmici. Svi smo jedno, navijamo i volimo isti klub, što je u ovoj priči muzika. A ruski dvojac Filatov & Karas su imali, po mom mišljenju, ubedljivo najbolje bitove te večeri.

Malo pred kraja Burakovog nastupa krenuli smo ka našem hotelu, kako bismo izbegli gužvu na izlazu. Na After Stageu se već uveliko napravio red i ljudi su jedva čekali da nastave sa žurkom. Skidam im kapu! Ja posle šest sati skakanja više nisam osećale noge i jedva sam čekala da se bacim u krevet.

TOLEDO: Na raskrsnici hrišćanstva, islama i judaizma

Sve dok nismo morali da izađemo iz sobe i krenemo ka autobusu, nismo ni pomislili da ustanemo iz kreveta. Izuzetak je bio „let“ na doručak, gde smo se spustili kao dva zombija. Natovarili smo se hranom i nazad u krevet. Drugi ljudi su se samo prebacili sa After Stagea na dnevne žurke, i uživali do poslednjeg trenutka do zvaničnog zatvaranja festivala.

Živeli! Već planiramo put u Umag na Sea Star festival

Na povratku u busu smo sumirali utiske sa svojim saputnicima. Shvatili smo gde smo napravili greške, ispravićemo ih naredni put, i već smo počeli da planiramo kako ćemo se provesti na sledećem festivalu, na Sea Staru.

Kako se Brazilac Tijago proveo u Ivanjici na Nušićijadi

Sve je bilo OK, dok nismo došli do naše granice. Tamo su nas pretresli kao najgore kriminalce, još gore nego u dolasku na festival. Oko 2-3 sata smo stajali na granici dok su nam „kopali“ po stvarima. U tom trenutku, pošto su samo momke izvodili van autobusa da im pregledaju kofere, vrtela mi se jedna jedina misao u glavi: „Samo ne Luku! Samo njega niko da ne izvede da ga pretresa!“ Ne zato što smo švercovali nešto, nego su nam stvari spakovane u istom koferu. A, kako smo čuli od momka koga su trkeljisali u dolasku, samo ti izbace i pobacaju stvari po nekoj maloj sobici. Ako počnu naš kofer da raspakuju, Luki će trebati tri dana da sve ponovo spakuje nazad. To bi bila nemoguća misija!

Arsenal 08: U Kragujevac dolaze „Morchebba“ i „The Kills“

Kada su pregledali prednji deo autobusa, gde sam ja sedela, primetila sam da jedinu žensku osobu, koju su pretresali je bila devojka sa ofrabanom kosom u nebo plavu boju. Taj čin me je naveo na razmišljanje. Da sam kojim slučajem pošla na ovaj festival sa pink ofarbanom kosom, kakvu sam imala pre dva meseca, garantovano bi moj kofet bio na proveri. Izgleda da tako ovaj svet funkcioniše. Čim izlazite iz okivira nekih konvencijalnih standarda, ljudi će imati predrasude prema vama.

Naše foto-uspomene sa Festivala 84

Tako sam i došla do sledećeg zaključka: glavni razlog zašto volim da idem na ove festivale je zbog ljudi, njihovog ponašanja i energije kojom zrače! Tamo vas niko neće osuđivati, svi su dobro raspoloženi, neznanci vam stalno prilaze, grle vas, pozdravljaju i igraju sa vama. Zahvalna sam Exit organizaciji što su napravili takva mesta na planeti gde je nebitno ko ste, odakle ste, kako izgledate, čime se bavite u životu, koliko imate godina… Ovi festivali su mesto gde ćete biti maksimalno prihvaćeni! Jedino što je važno je da ste pozitivno raspoloženi i spremni na dobar provod.

ĐORĐE MILJENOVIĆ: Ana Stanić je moj brat

Festival 84 je još jedan pun pogodak od strane Exit tima. Verujem da će svake godine biti još bolji. Kao što verujem da svi koji su bili ove godine vratiće se i sledeće. I za kraj, nadam se da se naredni put vidimo na Sea Star festivalu u Umagu!

Ana Dušanić
Foto: Ana Dušanić i Luka Brajković

POSTAVI ODGOVOR

Molim vas unesite vaš komentar
Molim vas upišite vaše ime ovde